Bezoek Dialynx en AM CARS

Vorig jaar hebben we reeds samen met Alex uitgebreid kunnen kennismaken met de quattro en competitie specialist Dialynx in Engeland (www.dialynx.co.uk). De bijzondere uitlaatcollectoren zijn zo’n succes dat we teruggekeerd zijn om er opnieuw een 5-tal mee te brengen. Keith heeft onze deze maal nog meer in vertrouwen genomen, en ons zijn prototype voor de gietvorm van deze collector getoond : op maat ontwikkeld door een Mc Laren F1 ingenieur, alstublieft !
Een tijdje terug hebben we nog een ander adres leren kennen in de streek : AM Cars ( www.amcarsquattro.co.uk ) Terug een rasechte Urquattro specialist, die meer het accent legt op de orignele versies. Omdat via een website geen echt contact ontstaat, zijn we ter plaatse persoonlijk gaan kennismaken met Adam Marsdam (AM).

Na een rit van zowat 700 km.(waarvan het grootste gedeelte aan de “verkeerde” kant), komen we aan in een lokale garage te Illminster, waar de tijd er precies is blijven stilstaan. Achtien jaar terug heeft Adam van zijn eigen passie z’n beroep gemaakt. Toen, in 1988, was de originele quattro nog volop in de aktualiteit. En Adam blijft tot vandaag bij dit model! Niet minder dan 16 Ur’s staan er opgesteld, waarvan het merendeel te koop zijn.

Iedereen denkt allicht, wat zijn we met dat rechste stuur? Maar neen, ongeveer de helft van de aangeboden auto’s zijn van de eerste versies, met het stuur dus aan de juiste, linkse, kant. Verrassend, maar wie de geschiedenis kent ook logisch. Audi verwachtte geen massaal succes en wou er slechts een 400-tal van bouwen, nodig voor homologatie van de Groep 4 rally-versie.

Een versie met rechts stuur was niet gepland. Pas na de aanhoudende verkoop naar Engeland, en na een eerste “niet-officiële” ombouw door de toenmalige specialist GTI Engineering te Silverstone, die zijn versie voor de deur van de Audi invoerder presenteerde, was Ingolstadt overtuigd om een originele rechtse versie te bouwen vanaf modeljaar 1983.

De vooropgestelde vraagprijzen van de quattro’s bij AM Cars zijn zelfs “interessant” te noemen, zeker als je rekening houdt met de originele en perfekte staat van de voertuigen.

Een mogelijke verklaring is allicht de sterke Euro tegenover de britse Pond, waardoor de mooiste exemplaren aangeboden worden tussen de 10.000 en 14.000 euro voor een uitzonderlijke eerste versie met chassisnummer BA 900 122. Deze werd bij Audi geassembleerd tijdens de 2e produktiemaand van de Quattro’s, november 1980. In dat jaar werden er trouwens amper 292 auto’s gebouwd. De kleur van deze Ur is eveneens zeldzaam, namelijk bronskleurig “Saturn” metaalkleur.

Jammer als deze unieke auto niet naar België komt ! Een goede belegging èn véél rijplezier.

Bij AM Cars kan je dus eigenlijk terecht voor Quattro’s in alle kleuren en uitvoeringen. Zo stond er ook een “low mileage” Ur in Titiaan rood, afkomstig uit Bahrein. De bumpers zijn standaard, maar de koplampen zijn van de Amerikaanse versie, nog nooit gezien!

Adam heeft ook zijn eigen collectie : een wit-parelmoer 20v met amper 50.000 km., en een exacte replica van de allereerste Groep 4 versie die deelnam aan het WK rally, tijdens de Monte Carlo 1981 met Hannu Mikkola.

Kortom, een adres om te onthouden. Je wordt er uitgebreid èn persoonlijk ontvangen, en onze club Audi Heritage is er ondertussen bekend!

Al bij al is Engeland eigenlijk niet zo ver …

Alex

© PBLCT / AUDI-HERITAGE 2007