DKW TREFFEN 2006 _

33e Internationale treffen van de Auto Union Veteranen

De invitatie van de DKW club België voor het 33e internationale treffen tijdens het eerste weekend van juli te Brussel kon onmogelijk worden geweigerd. Onnodig de helft van Europa te doorkruisen, het event was vlakbij in een erg prestieus kader : het bekende Autoworld museum in het Tentoonstellingspark te Brussel.
Voor de 33e keer samenkomen dus, en de 2e keer op uitnodiging van de Belgische club. Duitsland organiseerde reeds 17x, Zwitserland 3x, Denemarken 3x, Nederland 3x, Noorwegen 2x en Zweden, Engeland, Oostenrijk elk 1x.

In totaal waren we met 225 deelnemers, waaronder maar 9 Audi’s, met het gros van het plateau de DKW 3-6, 1000 S, 1000SP (zoveel dat Patrick er nog steeds niet van bekomen is!) , moto’s, Schnellaster en zelfs enkele Monza’s.

Van onze club 2 auto’s : mijn F 103 en de witte Quattro van Jacques. Bij aanvang wat geïsoleerd, maar dan vergezeld van de mooie, blauwe 60 van Benoît Stevens en de blauwe 100 GL 2-deurs met vinylen dak en automatische transmissie van Christophe Jourion, prachtig in deze originele uitvoering.

De vrijdag is de eerste afspraak langs de snelweg waar we onze franse vrienden terugvinden. Françis komt aangereden met de 1000 S, gevolgd door Michel, voorzitter van de Amicale Auto Union, met zijn F 102. Een korte begroeting, enkele foto’s (waarom fotograferen we toch steeds elkaars auto’s ?!?) en ik neem het convooi op sleeptouw. Eerst aan 100, en wat later een redelijkere 110-120. Iedereen volgt tot aan Autoworld, waar een witte Quattro ons opwacht. De dag passeert met het flaneren op de parking, gratis bezoek van het museum en de navette naar de d’Ieteren Gallery. Kortom, een vlekkeloze organisatie.

Op het einde van dag gaan enkelen huiswaarts of richting hotel, terwijl Michel en ikzelf kiezen voor een kleine camping in Overijse. Normaal wat klein, en dus overvol dankzij onze bijeenkomst. Het is er gezelliger tussen de jaarlijkse habitués, en als het weer wat meezit zoals dit jaar is het een prachtige avond.

Zaterdag is dè grote dag. We vinden Jacques, Fabrice en Patrick terug, die me vergezelt als co-piloot. En dit op de vooravond van zijn vertrek op vakantie !

De eerste DKW, een 600 van 1930, neemt het vertrek voor de rondrit. Gelukkig dat de Europese ambtenaren in verlof zijn, want een 200-tal oude DKW’s 2-takt die samen vertrekken op een bloed-hete dag … De eenden aan de lac van Tervuren hoesten er nog steeds van !

De tocht begint in Vlaams Brabant richting Leuven, langs pittoreske wegen waar ons in Louvain-la-Neuve een buffet opwacht. Het tweede gedeelte gaat langs Waals Brabant via Court St.Etienne, Villers-la-Ville en Lasne. Zeer mooi, maar waarom hebben al die Cayennes een zwarte kleur ?

We keren terug naar Brussel, uitgeput van de warmte, en zelfs onze taaie F 103 sputtert wat tegen. De middagpauze in volle zon heeft de olie wat laten opkomen, een 1 bougie is helemaal vettig. De kleine wegen aan lage snelheid doen er ook geen goed aan, en meerdere “oudjes” wachten langs de kant van de weg de service van d’Ieteren op.

Het is met een zekere opluchting dat we terug de verzamelplaats oprijden, en we nemen de tijd voor wat verfrissing en … de obligate foto-sessies …

Francis en ik nemen vlug een douche op de camping, de bougies worden schoongemaakt, en we kunnen fris aan de gala-avond beginnen. Een overweldigend buffet aan de centrale gang van Autoworld. Alles zeer prestigieus en klassevol georganiseerd, en er worden geanimeerde gesprekken gevoerd.

We vertrekken niet te laat, na de talrijke speeches en dankwoorden.

Na zo’n intense en vermoeiende dag val je snel in slaap, tot om 2 uur een trein mijn tent wil binnenrijden. Maar nee, het is Bruno met z’n Schnellaster die voor de ingang van de tent enkele maal goed gas geeft. Ik kan terug inslapen dankzij de geur van het benzine-olie mengsel … Nu kan je beter begrijpen waarom voor de optie “camping” hebben gekozen. Dit is gewoon de charme van een treffen.

De volgende bijeenkomst vindt plaats in Zwitserland, vlakbij Lichtenstein. De Zwitsers gaan zich serieus moeten inspannen om op het hoge niveau van organisatie te komen als Marc Casteel en zijn team. Nadat ik er nu zelf 6 heb meegemaakt, kan ik van deze editie enkel maar zeggen : UITZONDERLIJK !!!

Alex voor Etienne

© PBLCT / AUDI-HERITAGE 2006

Secured By miniOrange