Evolutie Rally quattro naar homologatie Groep 4

De meesten onders ons hebben in 2005 ongetwijfeld de avonturen gevolgd van de witte Urquattro van Filip uit Ieper. Deze werd helemaal opgebouwd naar analogie met de rally-versie die in het begin van de jaren ’80 zovele successen boekte, inclusief de kleuren van Audi Sport.

Zo kon Filip als 0-auto het parcours van de Historics openen in meerdere regionale rally’s, en het publiek reageerde enthousiast op deze nieuwe verschijning.Jammer genoeg liet de reglementering van RACB en VAS niet toe om zich ook officieel in te schrijven voor een wedstrijd. Er waren tot dan bij de historics 3 klasses vastgelegd, met de jongste categorie bolides van 1976 tot 1981. Geen probleem zou je dus zeggen voor een quattro van 1981, maar neen, 4-wiel aandrijving èn een turbo-motor werden expliciet uitgesloten door het reglement, nogal vervelend voor een quattro die beiden heeft…

Voor 2006 werd er nu een vierde categorie gecreërd, voor historics-youngtimers tot 1984, zonder beperkingen van aandrijving en motor, zolang er voor deze auto’s vroeger een Groep 1-4 homologatie werd afgegeven. Groep B-auto’s of evoluties kunnen niet, wat maar logisch is gezien de veiligheidsaspecten.

Met de nieuwe mogelijkheden om nu echt te gaan racen, gingen Filip en zijn team gemotiveerd aan de slag om de auto aan te passen aan het nieuwe reglement.

Dit betekent kleinere wielen, aangezien vroeger uitsluitend 15” werd gemonteerd, met als gevolg dat de remklauwen ook een maatje kleiner moesten worden.

Het spoor kan dan weer wat breder, en i.p.v. velgen 7”x16” wordt nu gereden met 8”x15”. In Duitsland werden de originele vleugelverbredertjes van de eerste generatie Groep 4 teruggevonden en perfekt op de auto gemonteerd.

De auto ziet er nu identiek uit als de quattro van Hannu Mikkola die in 1981 de RAC in Engeland won !

Voor het gepassioneerde team was enkel de auto conform Audi Sport nog niet helemaal voldoende. Tijdens een rally moet er ook service gebeuren !

Ze gingen op zoek naar een originele VW LT bestelwagen, waarmee het WK-team van Audi zelf de service verzorgde. Na lang aandringen konden ze een identieke versie overnemen van de Audi-concessie De Keyser te Ieper, en hij werd klaargemaakt om voor de nodige assistentie te zorgen, inclusief de kleuren en sponsers van Audi …

Een eerste optreden tijdens de rally 12 uren van Wervik is reeds achter de rug, met niet het minste probleem. De unieke quattro kende immens veel succes bij het publiek en op het internet zijn prachtige foto’s te zien van de auto in volle actie.

Het volgende event is nogal spectakulair : de 24 uren van Ieper voor Historics ! Traditineel met een heel sterk deelnemersveld, waaronder heel wat Engelsen. Deze rally telt mee als manche van het Europees en Engels kampioenschap en het niveau ligt er dan ook erg hoog.

Het is reeds van 1986 geleden dat nog een rally-Urquattro deelnam aan Ieper, en het is dan ook een unieke gebeurtenis dat na exact 20 jaar afwezigheid terug zo’n historische wagen deelneemt.

We vragen aan iedereen die het merk Audi en de haar rijke geschiedenis nauw aan het hart ligt om op 23 en 24 juni aanstaande massaal naar Ieper af te zakken om te supporteren voor dit team.

Wij wensen hen alvast gigantisch veel succes !

Alex

© PBLCT / AUDI-HERITAGE 2006

Secured By miniOrange