Techno Classica Essen 2007 _

Het is nu reeds enkele jaren dat we deze beurs bezoeken, en vanaf het begin was het duidelijk dat de kwaliteit van de tentoonstelde wagens van absolute topkwaliteit is. Nergens anders kan je een dergelijke verzameling van automobiel geschiedenis bij elkaar zien, met elk jaar nieuwe verrassingen. Ook dit jaar een honderdtal Porsches,… een zestal Ferrari Dino, …en, dichter bij ons eigen merk, 5 Lamborghini Countach en niet minder dan 20 Horch!Dit jaar is ons kern-trio (Jacques, Fage, Patrick) 2 dagen op stap geweest om alles nog beter te bestuderen. De eerste dag verkennen, om dan de tweede dag toe te slaan en koopjes te doen.

Onze favoriete merk Audi exposeerde er via “Audi Tradition” terug op dezelfde lokatie met een vrij groot standoppervlakte. Ze delen de volledige hal met de zustermerken VW, Skoda en Lamborghini, die elk op zich alleen een uiterst gevulde geschiedenis hebben.

Op de stand van Audi was vorig jaar de Wanderer Stromlinie en 2 jaar terug de viering van 25 jaar Quattro de blikvanger. Dit jaar waren er 2 extremen te bewonderen. Langs de ene kant de luxueuze Horch 853 en Wanderer W25K, en anderzijds 2 competitiebeestjes in de vorm van de Audi 80 2-deurs in versie Groep 2. De breedste uitvoering voor circuit, en de andere met de meer bescheiden vleugelverbreders voor rally, waarmee Audi de eerste ervaringen opdeed ter voorbereiding van de inzet van de rally-Quattro 2 jaar later.

De Horch 853 is indrukwekkend en beheerst de stand van Audi, terwijl de Wanderer het summum bereikt van juiste proporties en koetswerklijn. Een beetje de art déco van de autoarchitectuur.

De 2 volledig nieuw opgebouwde competitie auto’s tonen de ambitie die Audi heeft om het patrimonium terug op het niveau te brengen met de aandacht die Mercedes en BMW al langer koesteren voor de rijke geschiedenis van hun merken. Deze opdracht werd uitbesteed aan de firma SMS (Schmidt Motor Sport) die er in slaagde de Audi 80 kopie conform de originele versies op te bouwen, inclusief de 1600 4-cilinder met Kügelfisher mechanische injectie en droge carter oliesmering.160 PK was het resultaat, niet slecht om 900 kg. aan te drijven! Van deze Groep 2 rally versie werden er maar 4 exemplaren gebouwd, en deze versie werd gepiloteerd door Harald Demuth en Freddy Kottulinski.

Verder op de stand nog enkele prachtige exemplaren van de RO80, Coupé 100S, 80 GTE, moto NSU Munch, etc…We kunnen ze niet allemaal opnoemen, maar deze laatste mag niet ontbreken : een Audi 10/28 pk uit 1911.

Buiten “onze” stand valt er nog volgende ontdekking op : een Melkus die weinig gekend is en aangedreven werd door een excellente 2-takt motor die ons aan de DKW doet denken.

De fabelachtige Auto Union “GrandPrix” uit 1934 was ook terug aanwezig. Deze versie wordt vaak tentoongesteld sinds er 3 versies werden nagebouwd, waarvan eentje in het bezit is van d’Ieteren, maar telkens weer zijn we onder de indruk van de brutale kracht die deze vooroorlogse racer uitstraalt.

Ook een speciale vermelding voor de privé Sport Quattro S1 (nummer R05, die de S1 op het WK rally presenteerde tijdens Argentinië 1985). Deze behoort toe aan Hans-Dieter Ihle en Dieter Semen. Samen hebben ze de firma Histocars opgericht, met specialisatie in Audi en Porsche ( www.histocars.de ). Ze bezitten tevens een fabrieks Porsche 959, in de bekende Rothmans kleuren.

Tot slot nog het volgende: onze verrassing was groot om opnieuw zoveel bekenden vanuit België te ontmoeten. Marc Castelle (president van de DKW club), zijn collega uit Frankrijk met vrienden, Frédéric Harlez en vrienden (stichter van Audi Passion en de Audi Classic & Collection France), en onze vrienden-leden Jean-Pierre Mingels, Romain, en respectievelijke echtgenotes.

Dit alles getuigt dat de passie voor het merk met de 4 ringen en de vriendschap die eruit voortvloeit zich steeds versterkt en intenser wordt.

Samengevat een succes over heel de lijn voor Audi en onze club.

Alex

© PBLCT / AUDI-HERITAGE 2007

Secured By miniOrange